wat is leren? hoe ontwikkelen kinderen zich? Daar moeten kinderopvang en onderwijs het over eens zijn.
Robbert-Jan Simons is iemand die bruggen slaat tussen verschillende partijen als kinderopvang en onderwijs. 'voor een samenvatting moet er een gedeelde visie zijn over leren'
leren is niet hetzelfde als onderwijs, leren gebeurd in het hoofd. Een gedeelde visie is nodig om richting te geven aan de ontwikkeling van kinderen. De visie moet namelijk de sturing geven van het gedrag van PW en leerkrachten. Aan hun is het de taak om aan te sluiten bij die vormen van leren. Kinderen leren buiten school soms nog meer dan op school, daarom brengen ze informele leren meer centraal te stellen. Het onderwijs kan beter kennis overdragen dan andere leervoorkeuren. Het is belangrijk dat kinderopvang en onderwijs een visie hebben over leertheorieën. Wat is ontwikkeling? en wat betekend het als we de ontwikkeling van een kind centraal stellen?
Hoe kunnen pedagogisch handelen en de onderwijsstijl in samenhang vormgeven? Dit formuleert liesbeth schreuder. Het was een vervolg op hun boek '' dagarrangementen in de brede school'. Hierin staat vooral de organisatorische kant van de samenwerking van onderwijs en opvang centraal. Maar nu nog steeds 10 jaar later zijn organisaties er nog mee bezig. Het organisatorische deel is een voorwaarde om te komen tot 1 visie. Hoe verdiep je de samenwerking? vraagt Job van Velsen. De uitdaging zit in het ontdekken hoe kinderopvang en onderwijs elkaar kunnen verrijken. Hoe kun je samen de ontwikkeling van 0 tot 13 geven. Als we samenwerken, wat betekent dat voor de groepen, het team, de inrichting. Het leren in de bso zou inspirend zijn voor schoolse leren. werkvormen in de BSO kunnen het werk van leerkrachten verrijken en verbrede. Dit heeft ook meerwaarde: professionals die samenwerken, elkaars mogelijkheden zien, benutten en versterken.
IPC (international primary curriculum) zelf leren. Bij IKC wereldwijds laten ze kinderen teveel leren terwijl ze zelf al veel kunnen. Een onderdeel van IPC is het zelf ontdekken en leren. dit stemmen de kinderopvang, peuterspeelzaal en school met elkaar af. Stichting SLO geeft aan wat kinderen moeten kunnen. een voorbeeld is een les in de apotheek, hier leren ze niet alleen de woordenschat maar ook hoe je taken verdeelt, verdelen van het werk, hoe zoek je dingen op. De leerdoelen kunnen heel klein zijn bij bijv. papier-mache, de ene keer leer je nieuwe materialen kennen de andere keer geef je feedback aan de ander.
5 leervoorkeuren:
- observeren en analyseren. overnemen wat werkt.
- participeren. uitwisselen van kennis en aanvullen vanuit een gezamelijk belang.
- kennis verwerven. leren waarbij een expert kennis overdraagt.
- oefenen. begeleid leren van fouten.
- ontdekken. leren, het liefst van het leven.
Mijn mening:
Ik vind het een belangrijk artikel, ze vertellen duidelijk dat kinderen al vanaf kleins af aan moeten leren. kinderen weten al veel meer dan dat docenten inzien. Ik vind leren op een spelende manier belangrijk, bijv. uit het artikel de apotheek, kinderen leren daar veel meer dan alleen de woordenschat. Rollenspellen zijn ook belangrijk. Een kind moet ook een kind kunnen zijn vind ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten